Проблеми със съня?

Добрият сън не означава много сън: той означава качествен сън. Защото сънят влияе върху способността ни да общуваме, да разбираме какво четем и да обобщаваме това, което чуваме. Ако правим компромиси по отношение на съня си, правим компромиси с нашия живот, настроението ни,  взаимоотношенията ни.

Съществуват четири основни фактора / HEAL- health, Environment, Atitude, Lifestile/,от които зависи качеството на добрия сън. Това са:

  • ЗДРАВЕ
  • ОБКРЪЖЕНИЕ
  • ОТНОШЕНИЕ
  • НАЧИН НА ЖИВОТ

Доказано е, че от качеството на добрия и редовен сън, зависи силата на имунната ни система. Количеството, от което се нуждае всеки човек, е различно. Препоръчително е обаче здравият възрастен да спи средно между 7 и 9 часа на нощ.

ЗДРАВЕ

Всеки, който се е опитал да заспи със запушен нос, или главоболие знае, че физическите здравословни проблеми, могат да попречат да се наспим добре.

Някои прибързано започват да взимат медикаменти, хранителни добавки, с които да помогнат отпускането и улесняване на заспиването. Това не е решение, и разбира се задължително трябва да бъде съгласувано с медицинско лице.

Проблемите с психичното здраве, като тревожност и депресия също могат да повлияят на съня ни.

В тези случаи комбинираният подход за справяне, както с проблема с психичното здраве, така и с лошия сън, е най-ефективният метод за лечение. Консултирайте се  с личния си лекар или специалист в областта на психичното здраве за съвет по този въпрос.

ОБКРЪЖЕНИЕ

Спалнята вкъщи е мястото, предназначено за почивка и уединение. Точно поради тази причина,  трябва да се опитате да премахнете отвличащите вниманието джаджи от вашата спалня! Телевизори, радио, таблети и всякакви интерактивни устройства – отделите ги в друга стая.Това ще помогне на отпускането без разсейване!

Защо? Дисплеите със синя светлина за подсветка, потискат производството на мелатонин – хормонът, който помага за заспиване и това причинява нарушаване на съня. Друго важно!

Трябва да спрете да използвате смарт устройства 2 часа преди да си легнете, за да намалите въздействието им върху съня ви!

Въпреки че всеки е различен и има свои лични предпочитания, общите фактори, които могат да повлияят на съня ни са  светлина, шум и температура. 

Твърде много светлина, или шум може да ни попречи да заспим, или да останем заспали. 

Ако имате източници на светлина и шум, които не можете да контролирате, като светлина от улична лампа, или шум от съседа, може да използвате тапи за уши, или маски за блокиране на светлината.  

Температурата на помещението също е от значение. Ако в стаята е прекалено студено, включете отопление, вземете по-дебела завивка. Ако е прекалено горещо отворете прозорци, изберете лека завивка.

Цвета на стаята – колкото и странно да звучи, цвета в който е боядисана спалнята ви, също може да окаже влияние на отпускането. Прекалено тъмните цветове или ярки такива, могат да ни превъзбудят. Изберете топли, меки гами, в които да се чувствате комфортно. Заложете на интериора, възможно по-изчистен, създайте си уют с любими предмети, картини, които ви карат да се чувствате сигурно. 

ОТНОШЕНИЕ

Момент,  в който не може да заспим, лежим будни в леглото, особено ако на другия ден имаме важна работна или друга среща, може да ни накара да се притесняваме. 

Тук на помощ идват техниките за прогресивна релаксация – те ще спомогнат да се отпуснете.

Като алтернатива, вместо да останете в леглото и да продължавате да се мъчите да заспите, станете от леглото. Направете си успокояващ чай или топло мляко, вземете отпускаща книга, почетете малко.  Пуснете си релаксираща музика. Опитайте да направите това, което ви кара да се чувствате най-спокойни. 

Ако обаче проблемите със съня продължават, следва да  поговорите с лекар-специалист за други варианти на помощ. 

Алтернативно – започнете практикуване на йога, медитирайте, излизайте по-често сред природата, излизайте с приятели, създавайте си приятни емоции, спортувайте, защото физическата активност играе ключова роля в справянето с безсънието. 

НАЧИН НА ЖИВОТ

Как да подобрим ежедневието си?

Има редица неща, които можете да правите всеки ден, за да подобрите качеството на съня си.

Да започнем с храната. Яденето на ориз, овес и млечни продукти синтезира вещества, които увеличават желанието ни да спим. Храните и напитките, съдържащи много кофеин или захар, могат да ни държат будни, така че пиенето на по-малко чай и кафе и яденето на по-малко шоколад и други сладки храни в края на деня – помага за доброто наспиване.

Въпреки, че може да ви накара да се почувствате отпуснати и да ви помогне да заспите, алкохолът често влошава качеството на съня!

Има вероятност да се събуждате през нощта, тъй като неговия ефект изчезва и може да се наложи да ходите често до тоалетната, или да пиете вода, защото тялото се дехидратира.Прочетете повече за влиянието на алкохола тук.

Редовните физически упражнения ни помагат да спим! Те намаляват тревожността и облекчават стреса. Важно е да спортувате в правилния час. Тренировките по-рано през деня са по-добри, тъй като увеличават производството на адреналин в тялото, а знаем, че това затруднява съня, ако се прави непосредствено преди лягане.

Свързани новини:
Сподели: