Организмът ни е изключително интелигентен и много точно знае от какво имаме нужда”.

Д-р Анна ЙОРДАНОВА

 

Вълшебни хапчета и диети няма. Хапчетата за отслабване имат много вредни ефекти и не учат на здравословни хранителни навици.
Те се играждат с постоянство.

Постоянство и внимание.

Защо трябва да се борим с наднорменото тегло?

Определено е доста неудобно да си с излишни килограми. Хората с наднормено тегло имат затруднения при ходене, при физическа активност, не могат да извършват обичайните за всички дейности и това им причинява голям дискомфорт. Увеличава се и рискът от костни фрактури. Освен това понижава самооценката на пациентите. Могат да възникнат и депресивни състояния заради тази ниска самооценка и от факта, че не могат да извършват любими дейности поради невъзможност или срам от собствената фигура. Визирам напр. танци, тренировки във фитнес, където показването на тялото им пред други хора предизвиква притеснение. Намаляват и социалните контакти. Много млади момичета не смеят да заговарят момчетата, които харесват, заради тялото си. И избягват контакта.

Изключително важно е да се работи и с психиката по време на диета. Това е част от цялостната промяна, всичко останало е временно.

Кои са най-честите грешки, които допускаме в диетата?Диета, здраве, спорт

Най-честите грешки са, че хората следват диетата на познати и приятели и се втурват към нови диети от интернет, които не са подходящи за тях, независимо дали наистина са помогнали на някого да свали килограми. Диетичният режим е строго индивидуална програма. Съобразява се с желанието на пациента относно количеството килограми, които иска да свали, здравословно тегло точно на този човек, според неговото здравослевно състояние и вкусовите му изисквания. Просто има подходящи и неподходящи за нас диети.

Само теглото ли е важно? Има ли значение какъв процент мазнини имаме в тялото си?

Теглото наистина е важно, но по-важен е процентът мазнини. За целта има специални уреди, които измерват мазнините в проценти, в килограми, както и висцералната мастна тъкан – мазнината около вътрешните органи. Тя е съществена при определянето на сърдечносъдовия риск. Когато е в по-голямо количество, притиска органите и затруднява техните нормални функции, включително и на сърцето.

Съществени са и количеството мускулната маса, костната маса, количеството вода и един любим мой показател – метаболитната възраст (повишен е при високи мазнини). Любим ми е, защото, когато е повишен напр. на 40 години, а всъщност си на 25 г., е много силен стимул за отслабване и подобряване на здравето.

Къде е границата между нормално и наднормено тегло? Как да определим сами дали теглото ни е здравословно?

За определяне на идеалното тегло се използват таблици на базата на изчисления и стандартизация от СЗО. Всеки човек би могъл сам да определи индекса си на телесна маса. BMI (Body mass index), което на български е ИТМ (Индекс на телесна маса) = кг / м2 теглото разделено на височината в метри на квадрат.

Също така може да се използва една много удобна формула: за жени – 45,4 кг за първите 152 см ръст, след което се добавят 0,9 кг за всеки следващ см. Пример: Ако сте 162 см, вашето целево тегло е 54,4 кг /152 см = 45,4 кг, 10 см = 9 кг/.

Ако имате масивна фигура, можете да добавите около 10%, което в този случай би възлизало на около 60 кг. Ако сте с по-дребна фигура извадете 10% и ще получите 49 кг.

Мъже – 50 кг за първите 152 см ръст, след което се добавя по 1 кг на всеки следващ см. Пример: Ако сте високи 180 см, вашето препоръчително тегло е 78 кг. 152 см = 50 кг, 28 см = 28 кг. Както и при жените,  и тук при по-едра фигура можете да добавите 10% или да извадите 10%.

А къде е границата между затлъстяване и наднормено тегло?

Класификацията на BMI e различна при мъжете и жените:

Класификация мъже жени
Ниско тегло <20 <19
Нормално тегло 20-25 19-24
Наднормено тегло 25-30 24-30
Затлъстяване 30-40 30-40
Тежко затлъстяване >40 >40

 

Трябва да се има предвид, че BMI не е подходящ за определяне на идеалното тегло при индивиди под 17 години, при бременни и кърмещи жени, много възрастни и болни хора, а при хора със значителна мускулна маса може да доведе до фалшиви показания. При мъжете за нормални стойности се приeмат тези между 20-25, а за жените между 19-24. При възрастните индивиди BMI до 26 се счита за норма.

Какви здравословни рискове крият излишните килограми?

Излишните килограми крият риск от диабет, сърдечносъдови заболявания, рак, подагра, стеатоза на черния дроб, безплодие, камъни в жлъчния мехур, камъни в бъбреците и др. Наднорменото тегло може да доведе до високо кръвно и така пациентът да премине на лекарства за цял живот. Най-лесното, което можем да направим, е свалянето на килограми, което може да доведе до понижаване на стойностите на кръвното налягане.

Има ли такъв феномен „Каквото и да правя, не мога да отслабна“?

По-скоро: „Ако направя нещо погрешно, няма да отслабна“. Както за всяко състояние си има специалисти, тук е мястото на диетолозите – те дават насоки какво да се прави при всеки отделен човек, защото, ако за всички беше еднакво, навярно повече хора щяха да го правят и да изглеждат фантастично. Просто за всеки човек „това, което трябва да прави, за да отслабне“, е различно.

Кое е най-важното правило, с което да намалим теглото си?

Най-важното правило е „Постоянство и внимание“. Всяко нещо, за което се грижим и искаме да се получи, изисква внимание – хората, работата, цветята. И с доброто здраве е така. Защото едни натрупани 10, 20, 30 килограма, отнели време и постоянство, изискват същото. Вълшебни хапчета и диети няма. Хапчетата за отслабване имат много вредни ефекти и не учат на здравословни хранителни навици. А както казах, те са най-важните. Те се играждат с постоянство. Никой не е казал, че това ще е мъчително, напротив, моята работа е да го правя по-приятно и по-успешно. На хората им е интересно да откриват по нещо ново за тялото си и за храните.

Внимание и при разчитането на сигналите от тялото си. Това действа невероятно, организмът ни е изключително интелигентен и много точно знае от какво имаме нужда. Да не ядат, когато не са гладни, и да пият вода. В началото това отнема повече време, но впоследствие става от само себе си. И като всяко друго качество се възпитава.

Непременно ли трябва да спортуваме, за да сме слаби?

Непременно трябва да спортуваме, за да сме здрави. Но когато при мен идва много обездвижен човек, който никога не е тренирал през живота си и е с висока степен на затлъстяване, препоръчвам упражненията да започнат след свалянето на известно количество килограми. Говорим за физически упражнения още при първия ни разговор, но смятам, че ако те влязат във фитнеса още след консултацията, силно ще се демотивират. Освен това опасността от травми е много голяма. Същите тези пациенти се срамуват да показват тялото си пред хора. Но пък и свалят много бързо повече килограми, което ни позволява да започнем упражнения много скоро. Но в останалите случаи е задължително.

Могат да се свалят килограми и без тренировка, но не е толкова приятно, трайно и естетично. Моята цел е хората, които идват при мен, да си тръгват по-добре изглеждащи, отколкото са дошли. Започвайки тренировки, те ще са по-здрави и щастливи заради действието на ендорфините, отделяни по време на тренировки. Физическите упражнения премахват и стреса, което е още една причина да има по-малко депресии, освен че ще изглеждат много по-добре.

По колко хранения на ден препоръчвате на пациентите си?

Диета, здраве, спортАз държа пациентите ми да имат режим, които могат да спазват. Стигаме до консенсус според техните възможности, като им препоръчвам 4-кратен дневен прием. Идеалното е 5-6-кратен. Но в днешно време това е почти невъзможно.

Кой е най-интересният/най-успешният/най-забавният Ви случай с Ваш пациент?

Ежедневно се срещам с много интересни хора. Това много ме зарежда, а техните високи постижения много ме радват, изживявам всяко едно от тях, всеки свален килограм и сантиметър като огромен успех, защото той е такъв. Най-забавно беше, когато пациентка ми се обади да ми се похвали, че отива специално по магазините, за да си купи чисто нови дрехи, защото никога през живота си не е била толкова слаба, дори и като по-млада, и няма стари дрехи, които да й стават. Тя свали 30 кг. Тя също сподели, че е заговорила момчето, което харесва, тъй като придобила по-голяма увереност в себе си след свалянето на килограмите.

Мъжете също са много интересни, когато свалят 20-30 кг и се появят с ризите си, които вече са им големи. Изглеждат като малки деца, облекли дрехите на баща си. А когато ми кажат с усмивка, че са успели да си влязат за първи път в костюмите отпреди 20 години, това е безценно.

Другото безценно, което като лекар най-много ме интересува, е значителното подобрение на кръвните изследвания дори само след месец. Спадат холестеролът, кръвната захар, чернодробните ензими, като от всичко това следва и намаленият сърдечносъдов риск. Някои пациенти се лишават завинаги от хапчетата си за кръвно. Целият им живот се променя. Това е страхотно чувство на удовлетворение и на изпълнен дълг към пациента. Дано повече хора разберат ползата от профилактиката.

 

 

Сподели: