Деменцията (на латински: Dementia – „без ум“) е неврологично заболяване, което се отличава с влошаване на умствените способности, нарушена концентрация и др. Деменцията обикновено е „болест на старостта“. Една от формите на деменция, но далеч не единствена, е болестта на Алцхаймер.

Представяме ви 13 навика, които влияят зле на здравето на вашия мозък.

Липса на достатъчно сън

Деменция и АлцхаймерВсички имаме някои лоши навици, но някои от тези навици могат да навредят сериозно на мозъка ни. Липсата на достатъчно сън е пример за един от тях. Тези, които не спят достатъчно, са по-склонни да развият деменция, или алцхаймер в сравнение с тези, които получават адекватен сън.

Липсата на сън при възрастните хора увеличава риска от прекомерна сънливост през деня, депресия и проблеми с вниманието и паметта.

Освен това е по-вероятно да заспиват по-трудно през нощта и да разчитат на повече помощни средства за сън (както без рецепта, така и с рецепта). Хората, които имат проблеми със заспиването през нощта, трябва да избягват консумацията на кофеин, алкохол, гледане на телевизия, или използване на компютър късно вечер. Ако имате проблеми със съня, създайте си вид успокояваща рутина вечер, която да практикувате преди лягане, за да ви помогне да се отпуснете и да заспите.

Социална изолация

Деменция и АлцхаймерХората са социални създания. Нуждаем се от човешки контакт, за да оцелеем и да се развиваме. Също така е жизненоважно за здравата мозъчна функция.

Възприеманата социална изолация и самота са рискови фактори за по-лоша когнитивна ефективност, депресия и по-бърз когнитивен спад.

Хората, които имат приятели, дори само няколко близки такива, са по-малко склонни да развият болестта на Алцхаймер, или намаляване на мозъчните функции. Освен това са по-щастливи и продуктивни. Ако искате да се запознаете с нови хора, започнете някои социални хобита, където можете да се запознаете с други. Танци, тенис или бридж са няколко примера за дейности, при които можете да излезете и да се запознаете с нови хора.

Консумиране на нездравословна храна

Деменция и Алцхаймер

Невролозите, които са провеждали проучванията на диетата MIND, установяват, че консумацията на определени храни подпомага здравето на мозъка и мозъчната дейност, а избягването на други храни помага да се предпазим от намаляването на мозъчната функция.

За да подсилите здравето на мозъка, ограничете приема на сирена, масло, маргарин и пържена и нездравословна храна /фаст фууд/ до не повече от 1 порция седмично. Червеното месо насърчава възпалението и е лошо за мозъка ви. Резултатите от неврологичните проучвания за диетата MIND определят, че трябва да ядем по-малко от 4 порции червено месо седмично. Захарта и сладкишите също не оказват добро влияние. Ограничете приема до по-малко от 5 порции седмично. В допълнение към храните, които трябва да се избягват, диетата MIND препоръчва храни, които трябва да се ядат, за да се запази мозъчната функция и да се забави умственият спад. Хапвайте зеленолистни зеленчуци, пълнозърнести храни, ядки и плодове, които са богати на антиоксиданти и полезни мазнини и защитават мозъка ви. Тези храни осигуряват хранителни вещества, които са от полза за цялото ви тяло и се борят със стареенето.

Слушане на силна музика

Деменция и Алцхаймер

Загубата на слуха е свързана с мозъчни процеси, включително свиване на мозъка и повишен риск от болестта на Алцхаймер.

Мозъкът е принуден да работи по-усилено, за да обработва казаното и не е в състояние да съхранява в паметта  това, което е чуто. Защитете се от загуба на слуха, като увеличавате звука на вашето устройство с не повече от 60% от максималната сила. Не слушайте тези устройства повече от няколко часа без прекъсване. Слушането на устройства, които са твърде силни, може трайно да увреди слуха ви само за 30 минути. Защитете слуха си, за да защитите мозъка си.

Заседнал начин на живот

Деменция и Алцхаймер

Физическото бездействие е свързано с по-висок риск от деменция. То също така увеличава риска от високо кръвно налягане, диабет и сърдечни заболявания, всички те са свързани с болестта на Алцхаймер. Не е необходимо да се прекалява. Градинарството или ходенето 30 минути поне 3 пъти седмично е достатъчно, за да се намали рискът от деменция и други хронични състояния. Ходенето е един от най-ефективните и най-лесните видове упражнения, които можете да правите. Всичко, което ви трябва да започнете, са чифт маратонки.

Физическата активност влияе положително върху здравето на кръвоносните ви съдове, включително и тези в мозъка ви.

Освен това подобрява невропластичността, способността на мозъка да образува нови връзки в отговор на учене, преживявания или опит. Упражненията имат полза и за намаляване на стреса. Физическата активност увеличава доставката на кислород до мускулите и мозъка ви.

Тютюнопушене

Деменция и Алцхаймер

Пушачите имат повишен риск от деменция, включително болестта на Алцхаймер.

Пушенето уврежда кръвоносните съдове, свива мозъка ви и това води до загуба на памет. И ви излага на риск от диабет, сърдечни заболявания, високо кръвно налягане и инсулт.

Много хора се опитват да се откажат от тютюнопушенето няколко пъти, преди да успеят. Ако имате нужда от помощ за отказване от тютюнопушенето, консултирайте се с Вашия лекар за никотинови лепенки или лекарства, отпускани по лекарско предписание. Това са ефективни лечения, които могат да ви помогнат да постигнете целта си. Има програми за отказване от тютюнопушене и други ресурси, които вашият лекар може да ви препоръча.

Преяждане

Деменция и Алцхаймер

Преяждането и консумирането на твърде много калории е свързано с повишен риск от когнитивно увреждане и деменция.

Преяждането води до наддаване на тегло и затлъстяване, което допринася за диабет, сърдечни заболявания и високо кръвно налягане. Всички тези състояния увеличават риска от мозъчни увреждания и болестта на Алцхаймер. Говорете с Вашия лекар за това как най-добре да контролирате теглото си и как да отслабнете, ако имате наднормено тегло. Вашият лекар може да ви препоръча да се срещнете с диетолог, който да изработи план за хранене, който да работи за вас. Ако смятате, че преяждането е симптом на хранително разстройство, терапевтът може да ви помогне чрез стратегии за промяна на нежелани модели и поведения, които водят до преяждане.

Липса на достатъчно слънчева светлина

Деменция и Алцхаймер

Учените са открили, че се нуждаем от естествена светлина за оптимална мозъчна функция и за борба с депресията. Адекватното излагане на слънце също е необходимо, за да поддържате нужните нива на витамин D. Витамин D е необходим за здрави кости и за повишаване на настроението. Излагането на слънце променя нивата на невротрансмитера серотонина и хормона мелатонин.

Излагайте се на слънце адекватно, за да подобрите психичното здраве и когнитивните функции и да се предпазите от когнитивен упадък и деменция.

Учените са определили, че излагането на естествена слънчева светлина е необходимо за предотвратяване на мозъчните увреждания.

Резултатите от клиничните проучвания показват, че хората със светла кожа са в състояние да си набавят необходимите количество витамин D с едва 15 минути излагане на слънце на ден, докато хората с по-тъмна кожа могат да се нуждаят от няколко часа излагане на слънце, за да произвеждат адекватни нива на витамин D.

Определете вашата безопасна граница за излагане на слънце. Внимавайте да не изгорите, тъй като слънчевите изгаряния са свързани с по-висок процент на рак на кожата и потенциално смъртоносен меланом.

Дехидратация

Деменция и АлцхаймерДехидратацията засяга мозъка и допринася за когнитивната дисфункция.

Хората, които са дехидратирани, имат затруднения с изпълнителните функции, когнитивните процеси и поведението. Дехидратацията също влияе негативно върху вниманието и увеличава времето за реакция при двигателни задачи.

Пийте много течности и замествайте загубените електролити в горещо време, или упражнения. Докато почувствате жажда, вече сте дехидратирани. Урината ви трябва да е с бледо жълт цвят. Ако е по-тъмна, вероятно сте дехидратирани. Ако е ясна, може да приемате твърде много течности.

Консумация на прекалено много захар

Деменция и Алцхаймер

Консумирането на храни с високо съдържание на захар нарушава мозъчната функция, като променя нивата на полезните бактерии в червата.

Установено е, че мишките, подложени на диета с високо съдържание на захароза, имат затруднения с пространствената памет и когнитивната гъвкавост. Захарта изхранва вредни чревни бактерии, като Clostridiales (Clostridium spp), които са свързани с намалена когнитивна гъвкавост. Консумацията на захар е свързана и с понижени нива на популацията на бактерията Bacteroidales (Bacteroides spp), която, когато е намалена, засяга функциите на червата. Сред храните с високо съдържание на захар са портокалов сок, плодов сок, мед, сладкиши, торти, бонбони и сладолед.

Наранявания на главата

Претърпяването на многократни травми на главата, докато играете контактни спортове, или сте физически активни, е свързано с травматично увреждане на мозъка, което увеличава риска от когнитивни проблеми, разстройства в настроението, главоболие, проблеми с говора и агресивно поведение.

Участието в контактни спортове като футбол, бейзбол, софтбол и баскетбол допринася за много наранявания на главата всяка година в САЩ. Самостоятелни дейности като колоездене, гмуркане, сърф и шофиране на терени (ATV) води до хиляди наранявания всяка година. Вземете предохранителни мерки, за да се предпазите, когато спортувате и се занимавате с физическа активност. Потърсете помощ веднага, ако получите нараняване на главата.

Замърсена околна среда

Деменция и Алцхаймер

Едно проучване установи, че хората, които живеят близо до пътища или магистрали, по които има постоянен трафик, имат по-голям риск за развитие на деменция.

Излагането на замърсяване от автомобили също може да повлияе негативно на познанието. Живейте далеч от натоварени магистрали и пътища, ако е възможно. В противен случай инвестирайте във въздухопречиствател, който премахва замърсителите от въздуха в затворените помещения.

Консумация на прекалено много сол

Деменция и Алцхаймер

Високото кръвно налягане, особено на средна възраст, е свързано с по-висок риск от когнитивни дефицити и инсулт.

Горната, систолна граница на кръвното налягане е по-важна за по-късния риск от когнитивен спад  от долната, диастолна. Последното представлява кръвното налягане, когато сърцето е в покой между ударите. Повечето американци консумират твърде много сол и недостатъчно калий, като и двете влияят негативно на кръвното налягане. Избягвайте солените храни, не добавяйте сол към храната си и следете кръвното си налягане. Посетете Вашия лекар за лечение, ако започне да „пълзи“ нагоре.

Свързани новини:
Сподели: