Автор:  Д-р Валя Грудева – Специалист по неврология, клинична хомеопатия, интегративна медицина и здравословен начин на живот

Преди да се заемем с безглутеновата диета, нека опознаем все пак толкова често осъждания глутен. Глутенът (от латински gluten – „лепило“) е специфичен протеин, смес от два белтъка глиадин и глутенин , който се съдържа най-вече в брашната, произведени от житни растения (пшеница, ечемик и ръж), като придава еластичност на тестата, позволявайки им да втасат и да задържи формата си, така че крайните продукти (хляб и хлебни изделия) да имат пухкава консистенция. С термина “глутен” обаче се обозначават и други, близки по състав до горната комбинации от протеини (проламини и глутелини), намиращи се в различни житни и зърнени култури като ечемик, спелта, ръж, лимец, овес, и др. Глутенът се използва и в много други хранителни продукти в качеството си на свързващо вещество и сгъстител, но и като овкусител- соев сос, сосове и готови дресинги за салати и ястия, заготовки и бульони за супи и др. 

Преминаването на безглутенов режим означава избягване на тези зърнени храни. Безглутеновата диета е от съществено значение за повечето хора с алергии, или непоносимост към глутен, или заболявания, като цьолиакия и глутенова ентеропатия, при които има увреждане на червата, когато се консумира глутен.

Внимание! “Червен флаг” за глутен 

Хората на режим без глутен трябва внимателно да четат етикетите на храните, които консумират. “Червените флагове” на някои съставки са очевидни, като пшеница, пшеничен глутен, ечемик или ръж. Но някои храни имат “скрит” глутен. Два термина, които трябва да се следят, са малц, който се прави основно от ечемик и хидролизиран растителен протеин, известен също като HVP, който се използва за подобряване на вкуса на много преработени храни като супи, леки закуски, вегетариански бургери, подправки и други, често съдържа пшеница и  глутаминова киселина, форма на небезобидния мононатриев глутамат (MSG).  И докато овесът не съдържа стандартния глутен, той също може да увеличи симптомите, включително коремна болка, подуване на корема и диария.

Сбогом на хляба!?! … (почти)

хлябМоже би най-трудната стъпка в диетата без глутен е отказването от хляба, какъвто го познавате – това включва бял, пшеничен и ръжен. Също така в ограниченията влизат и гевреци, кифли, кроасани, хлебчета за хамбургери, мъфини и т.н. Да, дори пица. Но не се отчайвайте! Има алтернативи. Всички тези любими печива, могат доа бъдат приготвени и от безглутенови брашна.

Имате избор и на хляб без глутен

Много магазини за здравословни храни и големи супермаркети вече предлагат продукти без глутен, включително асортимент от хляб. Те често се правят от безглутенови брашна от ориз, царевица, просо, овес, спелта, лимец, елда, киноа, нахут, сусам, кестен, рожков, картоф, тапиока и други,  вместо от пшенични продукти. Просто проверете етикета, за да се уверите, че пише „100% без глутен“.

Много зърнени храни съдържат глутен

зърнени храниТрадиционните зърнени закуски са друга жертва за хората на безглутенова диета, защото съдържат пшеница, ечемик, ръж или малц.

Четете списъка на съставките внимателно и избягвайте всякакви зърнени храни, съдържащи глутенови зърна.

Наслаждавайте се на царевични и оризови зърнени храни

Зърнените култури на основата на царевица и ориз са добри алтернативи за закуска, но е от решаващо значение да се четат етикетите внимателно, тъй като някои може да съдържат и малц. Трябва да проверите щандовете за здравословни храни във вашия супермаркет за продукти без глутен.

Нов обрат на пастата

Pasta variation

Вярно е че, без значение каква е формата или името, повечето тестени изделия са направени от пшеница. Така че ще трябва да избягвате обикновените спагети, макарони, талиатели и други подобни, когато сте на диета без глутен. Вместо това, когато наистина жадувате за купа спагети, или макарони, потърсете тези тестени изделия, направени от ориз, царевица, просо, овес, спелта, лимец, елда, киноа, нахут, картоф,  тапиока, боб или леща… и ще се изненадте колко вкусни са всъщност.

Заложете на ориз и картофи

Кажете “здравей” на питателните ориз и картофи. Можете да ги допълвате с почти всичко, да ги смесвате в ястия, или да им се наслаждавате самостоятелно.

Повечето крекери са направени от пшеница

кракериРазгледайте етикета на съставките и ще откриете, че повечето крекери имат пшеница като една от основните си съставки. Вашата мисия? Намерете друга алтернатива, с която да хапвате любимите си сирена.

Пробвайте оризови вафли

оризовкиКой се нуждае от бисквити, когато оризовите вафли и царевичните чипсове могат да се комбинират с всякакви сосове и кремове за мазане? Друга хрупкава закуска без глутен: пуканки.

Пазете се от панирани храни

панирани храниПроверете съставките, но хрупкавото покритие на повечето пилешки хапки и рибни пръчици обикновено се прави от пшенично брашно.

На кой му липсва панировката?

панировкаНе е нужно да криете сочните прелести на прясно пиле, риба и говеждо месо под куп хляб. Вместо това изберете постно месо без никакви добавки (панировки) и ще се нахраните правилно и без глутен. Имайте предвид, че хот-доците и месните деликатеси се обработват, така че проверете съставките за добавки, които могат да съдържат глутен.

Избягвайте бисквити и торти

тортаВъпреки, че в безглутеновата диета липсват повечето традиционни сладкиши, пайове, кифлички,  бисквитки, мъфини и други лакомства, които са пълни с пшенично брашно, все още има много начини да задоволите желанието си за сладко-същите могат да бъдат приготвени с брашна от ориз, царевица, просо, овес, спелта, лимец, нахут, кестен, бадем, соя, кокос .

Насладете се на сладки и дъвчащи лакомства

бонбони
Set with different colorful candies on white background, top view.; Shutterstock ID 1329550898; Job: GSK06282019

Маршмелоу, дъвки, обикновени твърди бонбони – всичко това обикновено не съдържа глутен. Но не е нужно да спирате дотук. Потърсете специализирани пекарни, които предлагат безглутенови торти, пайове и други лакомства.

Бирата съдържа глутен – знаехте ли?

бираЗа съжаление на феновете, повечето бири се правят от ечемичен малц. Но за радост на любителите, вече на пазара има много добри безглутенови бири, алкохолни и безалкохолни, произведени от елда, просо, ориз и други с високо качество за специфичното пиво: пяна, златист цвят, приятен малцов аромат, освежаващ и от лек до наситен горчив вкус. Наздраве!

Можете да вдигате още наздравици!

виноВиното и ликьорите обикновено не съдържат глутен, така че все пак можете да пиете по чаша, или да направите тост, независимо от повода.

Има още толкова много неща, на които да се насладите

соковеЗаедно с виното, картофите и ориза, има още други вкусни храни и напитки, на които е безопасно да се наслаждавате, когато сте на безглутенова диета, като яйца, риба, месо, плодове, зеленчуци и млечни продукти.

Обърнете внимание!

замразени плодовеКогато използвате замразени или консервирани плодове и зеленчуци, проверете за добавки, които могат да съдържат глутен. Същото важи и за преработените сирена за намазване и ароматизираните кисели млека.

В ресторанта разучете менюто!

менюЕдно от най-големите предизвикателства при поддържането на безглутенова диета е декодирането на менюто в ресторанта. Не се стеснявайте. Говорете със сервитьора или готвача и обяснете хранителните си изисквания – те са там, за да се съобразят с вас.

Останете без симптоми

За повечето хора с цьолиакия, дори малки количества глутен могат да причинят симптоми, като газове и подуване на корема, промени в перисталтиката на червата, загуба на тегло, умора и слабост. Ето защо изключването на глутена може да бъде от голяма помощ – без значение колко леки, или сериозни са симптомите Ви. 

Забележка: Консултирайте се с вашия Лекар, преди да направите някакви големи диетични промени.

Безглутенова диета и аутизъм

Някои родители вярват, че безглутеновата диета може да помогне на децата с аутизъм, въпреки че идеята е противоречива. Теорията предполага, че децата с аутизъм са чувствителни към глутена и избягването на протеина може да подобри определени симптоми, като реч или социално поведение. Понастоящем няма достатъчно изследвания, които да потвърдят или опровергаят ефективността на безглутеновите диети при хора с аутизъм.

Преминаването на безглутенов режим е сериозна промяна!

без глутенБезглутеновата диета не винаги е лесна. Хората, на които е показана, обикновено трябва да се придържат към диетата за цял живот, или за дълъг период от време. Това означава да се откажете от много любими храни, като хляб и тестени изделия и лакомства, торти, сладкиши, бисквити и др. Но вече е все по-лесно да намерите алтернативи без глутен и внимателното планиране може да ви помогне да останете на този режим дългосрочно. 

Запомнете: Консултирайте се с вашия Лекар, преди да правите някакви големи диетични промени, като най-вече ги съобразите с много добър, широкообхватен и достоверен тест за хранителна непоносимост, който задължително включва и непоносимост към глутен, глиадин и глутенсъдържащи храни

Най-надеждни са имунологичните тестове, които изследват наличието на антитела към хранителни алергени, като най- съвременен и надежден е теста към над 220+ храни, с микрочип платформа и технология  за двойно засичане и тестване на всяка храна с високочувствителен скенер и софтуеър, разработен в Кембридж, който за щастие вече е и в България.

 

Свързани новини:
Сподели: