Когато е нещо повече от потиснатост

Честото усещане за потиснатост е нормална част от живота. Но когато сте обхванати от неумолима тъга или безнадеждност, които не ви позволяват да се придържате към обичайната си рутина, време е да обърнете внимание: това е отличителен знак за клинична депресия и около 7% от възрастните го изпитват, според Националния институт по психично здраве. Дори и с този издайнически знак на място, е трудно човек в депресия да разбере дали наистина страда от болестта. „Почти всички симптоми на депресия се проявяват при всички ни по едно или друго време“, обяснява д-р Дженифър Пейн, директор на Женския център за разстройства в университета „Джон Хопкинс“ в Балтимор. Ако сте се справяли с четири или повече от следните симптоми всеки ден, в продължение на 2 седмици и те са нарушили начина, по който обикновено функционирате (например пречат ви да работите, да бъдете отговорен родител, или да се виждате с приятели),  време е да направите консултация с лекар!

Ядете повече или по-малко от обикновеното

Депресията ви прави необщителни, апатични и дезинтересирани и това може да се прояви като загуба на апетит. „Ако мозъкът ви е зает с негативни мисли, може да забравите да се храните или да загубите интерес към готвенето или приготвянето на ястия“, казва Ивон Томас, доктор по медицина в Лос Анджелис. От друга страна, понякога болестта започва с обратен ефект, като ви кара да огладнявате и да преяждате. „Комбинацията от емоции, които обикновено съпътстват депресията – тъга, песимизъм за бъдещето и ниско самочувствие, може да ви принуди да се опитате да успокоите чувствата си с хранителни „запои“, казва Томас./span>

Спите прекалено много или прекалено малко

Някои хора с депресия спят повече; летаргията и липсата на енергия ги уморява непрекъснато, казва Томас. “Да спят повече е също начин депресираните хора да избягат от тъгата си; това се превръща в убежище”, добавя тя. Други с депресия изпитват неспокоен сън или прекъсвания в съня, или дори безсъние с прекалени  натрапчиви мисли или размишления, и не могат да си набавят 7 до 8 часа на нощ, от които се нуждаят повечето възрастни. Работата е в това, че промените в съня не само могат да окажат влияние върху болестта, но и да я влошат. Когато не получавате правилното количество сън, вътрешният часовник на тялото ви се синхронизира и вие сте още по-уморени и нефокусирани … и по-малко способни да се справите.

Когато търсите начин да се справите фективно със стреса, да избягате от натовареното ежедневие, да се заредите емоционално, да бъдете здрави и енергични – ние знаем как: ЗДРАВОСЛОВНА ПОЧИВКА HAPPY WEEK.

Малките неща ви дразнят 

Това е подъл признак, който малко хора разпознават: депресията може да се прояви като повишена раздразнителност, казва д-р Дженифър Уолкин. Може да се почувствате раздразнен и мрънкащ; малките неща, които обикновено не биха ви направили впечатление, ви дразнят и карат да се заяждате с приятели и колеги. Част от страданието може да е начинът, по който депресията изостря нормалните възприятия под тежестта на негативните емоции. „Когато хората изпитват физическа болка, те често се ядосват и дразнят лесно, като същото е и с психологическата болка – ако вие не се чувствате добре или не харесвате обичайното си „Аз“, това изчерпва търпението ви и ви прави раздразнителни“, казва Томас.

Не можете да се концентрирате 

Забравяте работните срокове, забравяте да вземете децата си от учлище? Чувствате, че умът ви наподобява снимка, която не е на фокус, а размитостта е влошила начина, по който преценявате изборите и вземате решения? Това е вашият мозък в депресия. Заетостта от мисли за тъга и празнота може да ви потопи в мъгла, която засяга работата ви, паметта и уменията ви за вземане на решения, казва Уолкин. На свой ред това фокусирано мислене може да ви накара да направите лош избор, или да поемете нездравословно, рисковано поведение.

 

Не се радвате на неща, които някога са ви радвали

Преди очаквахте с нетърпение среща с любимата си група от колеги, но през последните няколко седмици ги отменяте. Или пък винаги сте правили бягането си с голямо удоволствие, но сега не можете да се мотивирате да го правите. Неучастието в неща, на които някога сте се радвали, защото вече не ви доставят удоволствие, е издайнически признак на депресия. “Човек, който е просто потиснат, може да пропусне няколко излизания, след което да се върне в разгара на нещата”, казва Уолкин. “Но депресията ви прави апатични по отношение на заниманията и хобитата, които някога са ви доставяли радост.” Той създава този порочен цикъл: депресията ви лишава от способността да извличате удоволствие от преживяванията, така че спирате да правите нещата, които биха могли да разведрят настроението ви.

Чувствате се потиснати и безполезни 

Ако постоянно се самоунижавате, или се чувствате безполезни или маловажни, нещо се случва. „Повтарящите се мисли в главата ви от рода на: „Не съм достатъчно добър“, или „ Нямам значение“ са опасни, защото могат да подхранват самонараняващото се поведение“, казва Уолкин. Когато мислите по този начин, вие сте склонни да намирате начини да проверите негатива и това от своя страна ви прави по-депресирани и по-изложени на риск. Вината за неща, за които не носите единствена отговорност – например лоша раздяла, или внезапна загуба на работа,  също разрушава самочувствието ви и е сигнал за депресия, казва д-р Пейн.

Заети сте с мисли за смъртта

Постоянните мисли за прекратяване на живота ви, чуденето как биха се чувствали приятелите и семейството ви, ако го направите, обмислянето на различни начини за извършване на акта и дори общите мисли за смъртта са силни индикатори, че е време да се обърнете за професионална помощ, казва Уолкин. „Тъй като тези мисли представляват пряка заплаха за живота ви, важно е да потърсите помощ, ако ги изпитвате ежедневно, или почти всеки ден в продължение на две седмици, дори ако не разпознавате други симптоми на депресия в себе си“, казва тя.

За да се заредите емоционално, да бъдете здрави и енергични – вижте тук: ЗДРАВОСЛОВНА ПОЧИВКА HAPPY WEEK.

Обзема ви чувство на паника и тревожност

Преобладаващото чувство на страх обикновено се смята за тревожно разстройство. И макар, че това често е вярно, то също може да бъде индикация за депресия. „Тревожните чувства често съвпадат с депресията, а някои депресирани хора имат пристъпи на паника“, казва д-р Пейн. Тревожността е нещо повече от обичайното притеснение, което повечето от нас изпитват, когато сме изправени пред нещо, с което трябва да се справим; това е постоянно чувство на паника и натрапчиви мисли, които често се проявяват с физически симптоми, като учестен пулс, прекомерно изпотяване, разтреперване, затруднено дишане, ужас и проблеми със съня. Трудното е, че въпреки че тревожността може да сигнализира за депресия, възможно е човек с депресия също да има тревожно разстройство. Ако изпитвате непреодолима тревожност, това също е друга важна причина да потърсите помощ от вашия доктор.

Вашите енергийни нива са ударили дъното

Летаргията, свързана с депресията, може да е просто последица от недостатъчно хранене, или прекалено спане. Но това е и резултат от това, че постоянно изпитвате тъга или безнадеждност. Справянето с хроничната емоционална болка изсмуква енергията ви и това ви прави твърде уморени, за да се справите с рутинни задачи, да не говорим за служебни и семейни задължения. „Чувствате се съкрушени от ежедневието; дори ставането от леглото и вземането на душ става изтощително“, казва Уолкин. Когато се чувствате уморени постоянно и тази умора влошава живота ви, е време да потърсите помощ.

Справяте се с необясними болки

„Емоционалната болка от депресия, за която не получавате помощ, може да се разпространи по цялото тяло и да се прояви като физически страдания, като главоболие, стомашни проблеми, болки във врата и гърба, дори гадене“, казва Томас. “Виждам това при много от моите пациенти; те държат толкова много тъга и страдание в себе си, че тези чувства в крайна сметка се разиграват в тялото по други начини.” Не всеки спазъм или болка е симптом на депресия, разбира се. Но ако страдате от хронично заболяване, което не можете да го припишете на друга причина, която да ви обясни на какво се дължи – посетете лекар, за да го проверите, но също така го считайте за възможен признак на депресия“, казва Томас.

Предвид настоящите обстоятелства около пандемията на COVID-19, може да се окажете затворени у дома и да се чувствате стресирани и отегчени. Това може да повлияе на храненето ви, да се появи или засили нетолерантност към опредлена храна. Как да получим експертно мнение относно здраве, хранене, начин на живот, хранителна непоносимост, може да научите тук: https://foodtest.bg/kakvo-e-hranitelna-neponosimost/

Свързани новини:
Сподели: