Aidetoi, lecieltaidera. /„Бог помага на този, който си помага сам”/.
(френска поговорка)

 

Макар и отдавна да се знае, че ползите от медитацията включват понижаване на стреса и тревожността, изследователите сега смятат, че когато се практикуват редовно, медитативните техники могат да предизвикат структурни промени в самия мозък.

 


В течение на няколко години учени от Университета на щата Уисконсин са анализирали ефектите от будистката медитация върху т.нар. гама мозъчни вълни. Практиката на медитацията може да промени дори физическата структура на мозъка
, като увеличи гама мозъчните вълни и завинаги измени способността ни да внимаваме, показва проучването на специалистите от САЩ Тази способност на мозъка да расте и да се развива учените наричат „невропластичност”. В миналото учените са вярвали, че щом веднъж мозъкът се формира в ранното детство, остава физически непроменен през целия живот. Все повече изследвания, както и напредъкът в технологиите за сканиране  опровергават това разбиране и сега учените вече са убедени в невропластичността и непрекъснатото развитие на мозъка. Учените сега провеждат изследвания в областта на невропластичността и тестват идеята, че физическата структура на мозъка се променя през целия живот.

 

Какво показва изследването за ефекта на медитацията върху мозъка?
През ноември 2004 г. учените от университета на Уисконсин публикуват в изданието Proceedings
of the National Academy of Sciences резултатите от изследване, които показват, че тренирането на ума променя физическата обиколка на мозъка. Изследването включвало будистки монаси, всеки от които е прекарал между 10 и 50 хиляди часа в медитация, а от друга страна доброволци без предишен опит в медитационните техники. Всички участващи в експериментите били помолени да медитират върху нещо, предизвикващо у тях съчувствие. В същото време учените следели мозъчната им дейност.
Опитът разкрил, че практикуването на традиционната будистка медитация, повишава нивата на гама-вълните в мозъка при абсолютно всички участници. Гама-вълните са отговорни за увеличените нива на бдителност, схватливост, интелигентност, фокусиране и енергия, по-добрата памет и по-позитивните мисли и настроение.
Експериментът също така показал, че монасите, които били прекарали най-много часове в медитация, имали най-високи нива на гама-вълни и те се запазвали по-високи дори и когато монасите не медитирали. Това навело изследователите до заключението, че тренирането на ума, дали чрез будистка медитация или с други техники като например йога, води до перманентни промени в структурата на мозъка.
Какво значат резултатите от изследването за нас?

Разбира се, не всички можем да станем будистки монаси, но всеки може да извлече ползи като повиши нивата на гама вълните в мозъка си чрез тренировки. Ако медитацията не звучи достатъчно съблазнително, ето няколко други техники, които можем да опитаме, за да увеличим гама мозъчните си вълни:
– Да се наспиваме. Гама мозъчните вълни възникват по време на РЕМ /Парадоксален сън/ фазата на съня и се асоциират със самия сън. Нивата на тези вълни могат да се повишат и в момента на събуждане. Достатъчното количество сън помага за повишаването на общото ниво на гама-вълните.
– Да опитаме хипноза или автохипноза – тя също увеличава гама мозъчните вълни.
– Да практикуваме йога – тя също доказано влияе позитивно върху нивото на гама-вълните в мозъка.

– Други техники за релаксация- автогенен тренинг, самовнушение и позитивни утвърждения.

– Редовни разходки сред природата, при надморска височина около 800 метра.

– Повече положителни емоции и настроение- да се занимаваме с хоби и с неща и хора, които обичаме.

 


Kaufman
, Marc. “Meditation Gives Brain a Charge, Study Finds.” TheWashingtonPost.com. The Washington Post. 3 January 2005. Web. 24 November 2009. “Understanding Gamma Brain Waves.” 4mind4life.com. 4 Mind 4 Life – Brainwaves. n.d. Web. 24 November 2009.

 

 

Д-р Валя ГРУДЕВА

 

Свързани новини:
Сподели: